Ekspedycja

19/01/2017 § Dodaj komentarz

Kto pierwszy, ten ma więcej pieniędzy

ekspedycja-graWszystkie dzieci marzą o przygodach. Chcą zostać odkrywcami, znaleźć zaginiony skarb, uratować księżniczkę lub pokonać smoka. W grze Anthony’ego Rubbo „Ekspedycja”, gracze będą mogli odegrać role nieustraszonych badaczy nieznanych lądów i walczyć ze sobą o bogactwo i sławę – bo to ona jest najważniejsza.

Czego potrzeba, żeby poprowadzić ekspedycję?
W pudełku znajduje się plansza obozu oraz trzy plansze wypraw, trzy płytki wykopalisk odpowiadające danym wyprawom oraz żetony do kompletu, trzydzieści kart wyposażenia, dwanaście wirtualnych kości, trzydzieści zegarów, trzy kości, szesnaści map skarbów, dwadzieścia siedem żetonów zwykłych artefaktów oraz dwanaście zagadkowych, dwanaście tekturowych figurek odkrywców, osiem znaczników graczy, cztery karty wyposażenia początkowego oraz instrukcja.

Mimo sporej ilości elementów, dzięki logicznie i obrazowo napisanej instrukcji przygotowanie do rozgrywki jest bardzo łatwe. Każdy z uczestników otrzymuje przypisane sobie pionki, znaczniki oraz wyposażenie. Następnie losuje planszę wyprawy, która będzie tłem przygody, oraz trzy losowe mapy skarbów leżące obok niej (reszta leży obok, zakryta). Na trzech kartach wykopalisk umieszcza się artefakty (aczkolwiek lepsze, odpowiednio zaznaczone, umieszcza się pod spodem). W obozie natomiast kładzie się cztery karty wyposażenia (reszta leży zakryta obok) oraz zegary i znaczniki wirtualnych kości. W tym momencie wszystko jest gotowe i można rozpocząć walkę!

figurki

Chodźmy na wyprawę!
Gracze po kolei będą wykonywać swoje tury. Rozpoczynają je od rozmieszczenia wszystkich swoich odkrywców na odpowiednich miejscach na planszach i płytkach, przy akcjach, które będą chcieli wykonywać (maksymalnie jednego na planszy wyprawy). Następnie rzucają kośćmi i wybierają akcje, na które ich stać – każde pole, gdzie można umieścić swój pionek oznaczony jest symbolami, które również znajdują się na kościach. Odrzucając zegar, można zmienić symbol na dowolnie wybrany inny. Kupuje się artefakty, które mogą również zaoferować punkty sławy, jak i zegary oraz kupuje wyposażenie zapewniające podobne bonusy, jak i chodzi na wyprawę, gdzie kolejne pola o dziwo… również zapewniają sławę, zegary oraz mapy (dają one na koniec gry określoną ilość punktów, jednak tylko pod warunkiem, że dysponuje się odpowiednią liczbą artefaktów na nich zaznaczonych). Aby móc użyć uzyskanego wyposażenia, należy je aktywować, poświęcając konkretne artefakty. Po tym zyskuje się konkretne bonusy, na przykład kafelek wirtualnych kości, który zapewnia nam dodatkowy znacznik kości danego typu, dostępny przy każdym rzucie.

Kiedy któryś z graczy dotrze do końca planszy wyprawy, losuje się drugą, pionki graczy umieszcza na samym początku i gra będzie toczyła się do momentu, kiedy ktoś dotrze do finału drugiej przygody. Wtedy następuje podliczenie punktów sławy uzyskanych do tej pory oraz z odkrytych wcześniej map i wyposażenia. Oczywiście zwycięża osoba, która uzyska ich najwięcej.

ekspedycja-plansza

Kto się nadaje na odkrywcę?
Ekspedycja to gra rodzinna nawiązująca do typowych gier euro z elementami worker placement i bardzo podstawową ekonomią. Jest to tytuł dobry dla wszystkich, którzy chcą ze swoimi pociechami cieszyć się grami planszowymi bardziej skomplikowanymi niż klasyczny Chińczyk i nauczyć dzieci podstawy gry w planszówki ekonomiczne. Prostota zależności oraz małe zróżnicowanie możliwych do zdobycia korzyści – a co za tym idzie, możliwych dróg postępowania – czynią Ekspedycję grą łatwo zrozumiałą dla dzieci i osób zaczynających przygodę z planszówkami. Dla graczy obeznanych z tematyką, pozycja może wydać się monotonna i przewidywalna. Ponadto, mimo użycia zegarów, zawiera sporo elementów losowych, gdyż tak naprawdę wszystko zależy od rzutu kośćmi.

Kolorowa oprawa graficzna w bardzo bezpośredni sposób pokazuje charakter gry, sprawiając, że w niczym nie ustępuje ona innym pozycjom familijnych. Pozwala miło spędzić czas w najbliższym gronie, choć rodzi się pytanie czy młodsze dzieci będą w stanie długo cieszyć się grą, w której jest brak dynamiki i faktycznego ruchu po planszy, a jej charakter polega na zbieraniu kolejnych znaczników, pomagających w odblokowywaniu umiejętności na kolejnych znacznikach, pozwalających zdobyć kolejne. I tak dalej, i tak dalej…

Jeżeli jesteście fanami gier ekonomicznych i chcecie, by pociechy poszły waszym śladem lub sami chcecie zapoznać się z taką tematyką, Ekspedycja powinna spełnić Wasze oczekiwania. Jeśli natomiast Agricola czy Tzolkin nie mają już dla Was tajemnic ani nie stanowią wyzwania, tytuł Anthony’ego Rubbo nie zdoła zaskoczyć ani innowacyjnością rozwiązań, ani dynamiką i stopniem skomplikowania.

„Ekspedycja”, Anthony Rubbo (projektant), Markus Erdt (oprawa graficzna) Wydawca: Rebel.pl.
Wiek graczy od 8 lat, czas rozgrywki ok. 45 minut, liczba graczy 2-4.

[autor: Paweł Olejniczak]

ekspedycja{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%}

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Ekspedycja at Kopiec Kreta.

meta

%d blogerów lubi to: