Tata z córką czyta komiksy: My Little Pony

08/12/2016 § 3 komentarze

Tata z córką czyta komiksy. Druga odsłona cyklu

Pierwsza odsłona cyklu „Tata z córką czyta komiksy” poruszyła mnie do tego stopnia, że postanowiłem my-little-ponynapisać o własnych doświadczeniach ze wspólnego czytania komiksu z mają 3 letnią pociechą. Tekst mój jest swoistym nawiązaniem do recenzji spisanej przez Pawła Panicza (klik! klik!). Jest nie tyle odpowiedzią na tę recenzję, a raczej kontynuacją rozmowy ojców na temat wrażeń z czytania komiksów dzieciom. Czytając fragmenty, w których Paweł opisuje reakcje córki na pewne aspekty komiksu nie mogłem pohamować analogicznych, choć nie identycznych, spostrzeżeń. W tym właśnie „etnograficznym” aspekcie cyklu drzemie jego siła. Któż może bowiem lepiej ocenić komiks dla dzieci jeśli nie one same?

21 zeszyt My Little Pony: Friends Forever kupiłem z myślą o Ewie, w biegu, bez większych przemyśleń i postanowień na temat rozpoczęcia komiksowej edukacji córki. Komiks dałem Ewie w samochodzie, w drodze z przedszkola do domu, a pierwszy raz przeczytałem go wieczorem tego samego dnia. Muszę tutaj zaznaczyć, że była to dla mnie pierwsza styczność ze światem My Little Pony i trochę obawiałem się, że rozpoczęcie przygody od 21 numeru, spowoduje pewne kłopoty z przyswajaniem fabuły. Nic bardziej mylnego! Komiks jest zamkniętą historią i perfekcyjnym wprowadzeniem do serii. Historia koncentruje się na dwóch postaciach: Zebrze Zecora i Smoku Spike, którzy jako jedyni nie zarażeni my-little-pony-21niebezpiecznym wirusem grasującym w Ponyville, muszą zmierzyć się z niebezpieczną epidemią i wyleczyć z choroby wszystkie kucyki. Jest to zgrabnie przedstawiony thriller medyczny, w którego fabułę wpleciono wątek tożsamościowy. Czysta edukacja dla maluchów.

Niezależnie od tego, co czytam Ewie, to w dialogach staram się zmieniać głos lub zachowywać specyfikę danych bohaterów. W tym kontekście Zecora, jest swoistym darem od kreatorów/scenarzysty. Zebra swoje kwestie wypowiada rymami, co jest zabawne, no i czyta się świetnie. Spike jest jej doskonałym dopełnieniem, a dynamika jaka wywiązuj się pomiędzy postaciami bawi zarówno dzieci, jak i dorosłych.

W trakcie pierwszego czytania, nie odnotowałem większych reakcji u Ewy. Słuchała i oglądała. W sumie nie byłem pewien na ile (i czy) jej się komiks podobał… Kolejnego wieczoru zaproponowałem jej czytanie Binta tańczy, książeczki z ulubionej serii córki, wydanej przez poznańskie Zakamarki. Ku mojemu zaskoczeniu, Ewa odmówiła i poprosiła o Pony. I tak przez kolejnych kilka wieczorów czytaliśmy ten sam zeszyt.

Dziś wielokrotna lektura zlewa mi się jedną całość, friends-forever-21dlatego nie wiem dokładnie kiedy Ewa zaczęła pokazywać różne elementy rysunków i je nazywać. Znajduje się w komiksie rysunek na którym Zebra i Smok tulą się do siebie. Ewa wskazała na niego palcem i powiedziała: „Zebra, Dragon, friends”. Na co powiedziałem: „Ewa, tata, friends”. Po czym przytuliliśmy się i od tamtego czasu stało się to nasza tradycją. Innym razem Ewa zaczęła kopiować „ruchy” i mimikę Spike’a. Niespostrzeżenie, czytanie komiksu zmieniło się w odgrywanie przez nas poszczególnych kadrów przy akompaniamencie śmiechu i wybuchów radości.

Po tych doświadczeniach, z czystym sumieniem, polecam My Little Pony rodzicom, którzy chcieliby zapoznać dzieci z tą formą opowiadania historii. Komiksy warto czytać dzieciom, a czytanie należy rozpocząć wcześnie. Są one nie tylko swoistą formą edukacyjną i rozrywkową. Mają także wartości umacniające więzi pomiędzy rodzicem a dzieckiem!

Ted Anderson (script), Agnes Garbowska (art), „ My Little Pony: Friends Forever #21”, IDW Publishing, October 2015.

[autor: Bartosz Nowicki]

friends-foreverOd siebie dodam, że Bartosz z Ewą czytali anglojęzyczną edycję komiksu. Tych, którzy chcą spróbować wspólnej lektury po polsku informuję, że inna seria ze świata My Little Pony ukazuje się w naszym kraju w oficynie Egmont, dostępnych jest 6 albumów: klik! klik! sklep

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

§ 3 Responses to Tata z córką czyta komiksy: My Little Pony

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Tata z córką czyta komiksy: My Little Pony at Kopiec Kreta.

meta

