Timeline: Polska

23/10/2016 § Dodaj komentarz

Jak dobrze znasz swój kraj?

timeline-polskaTimeline to gra, która – dzięki prostocie zasad i szybkości rozgrywki, połączonej z koniecznością posiadania choć odrobiny wiedzy powszechnej – zyskała wielu fanów na całym świecie. Szybko uzyskana popularność sprawiła, że zaczęły powstawać nowe jej wersje (będące przecież także sposobem edukacji historycznej). Tym razem przyszła kolej na polską edycję, skupiającą się na wydarzeniach dotyczących naszej ojczyzny.

W zgrabnym pudełku (prócz instrukcji) znajduje się sto dziesięć kart obrazujących najróżniejsze fragmenty dziejów nadwiślańskiego kraju. Od założenia osady w Biskupinie do przyłączenia się Polski do NATO. Od stworzenia spinacza biurowego aż do historii kamizelki kuloodpornej (Co? Nie wiedzieliście, że za te wynalazki odpowiadają Polacy?). Są tutaj obecne bardziej, jak i mniej znane fakty, które łączy tylko jedno: biało-czerwona flaga. Karty z jednej strony mają nazwę danego wydarzenia, wynalazku i temu podobnych oraz ilustrację je obrazującą. Z drugiej wyglądają identycznie, lecz tam również jest podana adekwatna data.

Grę rozpoczyna się od ułożenia wszystkich kart rewersem ku górze tak, by nikt nie widział dat. Następnie tasuje się je i rozdaje graczom odpowiednią ilość: od sześciu (przy dwóch lub trzech graczach) pięciu (dla czterech lub pięciu) do czterech (przy sześciu do ośmiu uczestnikach). Z pozostałych kart tworzy się stos do dobierania (na środku stołu) i dobiera losowo jedną kartę, kładąc ją w widocznym dla wszystkich miejscu, stroną z datą ku górze. W tym momencie rozpoczyna się rozgrywka, którą inicjuje najmłodszy z obecnych. Bierze on dowolną ze swoich kart i kładzie po lewej stronie, jeśli myśli, że dane wydarzenie miało miejsce przed widocznym już na stole, lub po prawej stronie, jeśli uważa, że zaszło po nim.

timeline-pudelko

Jeśli miał rację, jego tura się kończy – pozbył się jednej ze swoich kart. Natomiast jeśli się pomylił, umieszczoną nieprawidłowo kartę odrzuca się z gry i dobiera następną, po czym kończy swoją turę. Kolejni gracze postępują tak samo, jednak mogą również umieszczać karty pomiędzy innymi leżącymi już na stole tak, by tworzyć prawidłową linię czasu. Pojedynek toczy się do momentu, kiedy ktoś pozbędzie się swojej ostatniej karty. Jeśli więcej niż jedna osoba dokonała tego w tej samej turze, pozostali gracze odpadają z rozgrywki, a ci bez kart dobierają po jednej kolejnej i toczą bój do momentu, kiedy nie zajdzie sytuacja, że tylko jeden będzie miał pustą rękę.

Prostota zasad Timeline sprawia, że mogą się w nią bawić zarówno dzieci, jak i dorośli. Co zabawne – w tej grze to dzieci czasami mają przewagę nad dorosłymi, bo często ich wiedza historyczna jest świeża, ledwo co wyniesiona ze szkoły. Dorośli natomiast mogą dobrze się bawić, udowadniając… jak bardzo nie znają historii.

Dzięki powyższemu, szybkości rozgrywki oraz konieczności znania lub poznawania faktów historycznych, gra ta jest nie tylko świetną rozrywką, ale również rewelacyjnym narzędziem do nauki historii. Bo czy jest lepszy sposób na naukę niż zabawa? Tutaj nie trzeba nakłaniać pociech do ślęczenia nad podręcznikami – one same będą ze sobą konkurowały w szybkości poznawania kolejności wydarzeń historycznych! Jedyne, czego można by było sobie życzyć, to większa ilość kart.

timeline-polska-karty

Oprawa graficzna wersji Polska została stworzona przez rodzimą graficzkę, Agnieszkę Dąbrowiecką, która stanęła na wysokości zadania i sprawiła, że najnowsza część gry nie ustępuje estetycznie pierwowzorowi. Do tego należy wspomnieć wpadające w oko, świetnie wykonane metalowe pudełko, które nie tylko może spodobać się każdemu dziecku, to jeszcze stanowi solidne opakowanie dla całości. Kompatybilność obu wersji również jest zaletą, gdyż bez problemu można połączyć wydarzenia z historii Polski i świata. (Jedynym problemem w tym wypadku jest to, że obie edycje są identyczne, a karty nie różnią się żadnym elementem, co sprawia, że po rozgrywce trzeba je dzielić, czytając napisy na każdej z nich).

Timeline: Polska stanowi zatem nie tylko rozwinięcie standardowej wersji gry, ale jest całkiem udanym, samodzielnym tytułem. Śliczna oprawa zainteresuje dzieci, a dynamika i nieskomplikowanie sprawią, że po pierwszym wrażeniu nie porzucą jej. Powoduje to, że najnowsza gra wyprodukowana przez Rebel stanowi świetny prezent dla każdego młodego Polaka, choć i dorośli będą się przy niej dobrze bawili.
Zalety:
– prostota zasad;
– szybkość rozgrywki;
– oprawa graficzna.
– możliwość nauki przez zabawę.
Wady:
– lekko ograniczona ilość kart;
– brak rozróżnienia graficznego pomiędzy edycjami.

„Timeline: Polska”, Agnieszka Dąbrowiecka (oprawa graficzna), Wydawca: Rebel.pl.
Wiek graczy od 8 lat, czas rozgrywki ok. 15 minut, liczba graczy 2-8.

[autor: Paweł Olejniczak]

timeline-polska-logo{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%}

Reklamy

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Timeline: Polska at Kopiec Kreta.

meta

%d blogerów lubi to: