CV – gra karciana

15/07/2016 § Dodaj komentarz

Co za życie!

piotr socha graKto z Was nie chciałby przeżyć swojego życia jeszcze raz? Kto nie chciałby naprawić niegdysiejszych błędów? Dzięki Filipowi Miłuńskiemu i jego grze CV każdy będzie mógł zaplanować swoje losy od najmłodszych lat aż do później starości. Czy uda wam się zdobyć dobrą pracę? Albo czy można liczyć na pomoc społeczną?

W pudełku z grą znajduje się plansza, karty przypisane kolejnym etapom rozwoju (dzieciństwo, młodość, dojrzałość i starość), karty celów, karty pomocy, 7 dedykowanychkości, żetony zasobów oraz notes punktacji z ołówkiem. Na początku rozgrywki należy rozdać pomiędzy graczy karty dzieciństwa, a te odpowiadające kolejnym etapom życia rozmieścić w odpowiednich miejscach na planszy, w tym pięć kart młodości odkrytych i widocznych dla każdego. Uczestnicy wybierają po jednej karcie z ręki, a pozostałe oddają osobie siedzącej po lewej stronie. Następnie wybiera się kolejną i resztę znów podaje w lewo, aż do wyczerpania kart. Następnie wszyscy otrzymują po jednej karcie celu, tak by wzajemnie ich nie znać, a trzy inne umieszcza się na planszy widoczne dla wszystkich.

socha karty

Zaczynając od gracza, który w dzieciństwie otrzymał Rowerek, po kolei wykonuje się swoje tury, które składają się z poszczególnych etapów:
– Rzut kośćmi – wykonuje się rzut czterema kośćmi z symbolami zdrowia, wiedzy, relacji, pieniędzy i szczęścia. Wynik będzie można wykorzystać do zakupu kart, które są widoczne na stole, a które dają kolejne możliwości – umożliwiają rzut większą liczbą kości albo zapewniają pozyskanie konkretnych zasobów co turę. Jeśli wyniki nie odpowiadają założeniom, można dokonać maksymalnie do dwóch przerzutów. Jednak jeśli na którejś kości wypadnie symbol pecha, nie można tego zrobić z daną kością. Za każde trzy „pechy” gracza spotyka nieszczęście – musi odrzucić jedną z wcześniej zakupionych aktywnych kart. Natomiast trzy „szczęścia” to joker – możliwość zakupu dowolnej z dostępnych kart niezależnie od jej ceny.
– Zapis w CV – wybrane karty (maksymalnie dwie na turę) umieszcza się przed sobą, na odpowiednich stosach – karty dzielą się na pięć kategorii: zdrowie, wiedza, relacja, praca, majątek. Zakupione karty majątku i pracy umieszcza się zawsze na szczycie stosu danej kategorii, dzięki czemu aktywna jest tylko najnowsza. W przypadku pozostałych dziedzin można zadecydować, czy umieścić ją na wierzchu, czy pod spodem. Prócz tego są karty akcji, które bierze się na rękę i można ich użyć jednokrotnie, w dowolnym (opisanym) momencie.
– Porządki – niezakupione karty należy przesunąć na planszy w lewo, a wolne miejsca uzupełnić nowymi. Jeśli jest to tura ostatniego gracza danej rundy, usuwa się też z gry jedną, wysuniętą najbardziej na lewo, resztę przesuwa i uzupełnia jak wcześniej.

gosci do gry

W momencie, kiedy wyczerpie się talia młodości lub dojrzałości, sprawdza się, czy któryś z graczy nie klasyfikuje się do pomocy społecznej. Następuje to, gdy ktoś ma przynajmniej dwa razy tyle kupionych kart co któryś z rywali. Wtedy biedniejszy może za darmo wybrać jedną kartę z dostępnych na planszy.

Gra kończy się, kiedy w starości, po uzupełnieniu braków na planszy, na stosie pozostało mniej kart, niż jest graczy. Podlicza się wtedy liczbę kart (im więcej jest ich w danej kategorii, tym więcej punktów), punkty z kart majątku (każda daje ich odpowiednią ilość) oraz sprawdza cele. Punkty otrzymuje się, jeśli spełniło się swój własny cel, a za cele ogólnie dostępne punkty otrzymuje gracz, który zrealizował je najlepiej (na przykład ma najwięcej kart pracy). Zwycięzcą zostaje osoba, która zgromadziła największy dorobek. Na szczególne słowa uznania zasługuje oprawa graficzna – znany artysta Piotr Socha stworzył dla kart ilustracje nie tylko ciekawe estetycznie, ale również pełne humoru i życia. Już samo ich oglądanie potrafi zająć chwilę i niejednokrotnie wywoła uśmiech.

CV to przyjemna, niezbyt skomplikowana pod względem zasad gra, która powinna przypaść do gustu wielu początkującym graczom. Szybkość i przejrzysty układ również pomagają w płynnej rozgrywce. Co prawda bardziej wytrawni gracze mogą uznać tę grę za troszkę zbyt prostą i nieskomplikowaną, jednak stanowi ona bardzo dobrą możliwość, by zapoznać się ze światem gier planszowych.

„CV”, Filip Miłuński (autorstwo), Piotr Socha (oprawa graficzna), Wydawca: Granna.pl.
Wiek graczy od 10 lat, czas rozgrywki ok. 60 minut, liczba graczy 2-4.

 [ocena: 4+]
[autor: Paweł Olejniczak]
piotr socha

{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%} 

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading CV – gra karciana at Kopiec Kreta.

meta

%d bloggers like this: