CVlizacje – gra planszowa

11/07/2016 § Dodaj komentarz

 Czyli o tym, jak oswajanie kota może zniszczyć świat

cvlizacje graLudzkość rozwinęła swoją cywilizację dzięki umiejętnemu planowaniu kolejnych etapów rozwoju i przemyślanym działaniom, a nie na skutek przypadkowych odkryć i niezamierzonych zbiegów okoliczności. Wpływ na naszą kulturę i naukę miały tylko kolejne stopnie ewolucji myśli, a ten, kto lepiej umiał wykorzystać najnowsze jej osiągnięcia, wygrywał w wyścigu o dominację nad światem. W grze CVlizacje, autorstwa Jana Zalewskiego, uczestnicy będą mogli zmierzyć się w prawdziwym intelektualnym boju i rozwinąć swój naród, dążąc do osiągnięcia możliwie najwyższego poziomu zadowolenia obywateli. By to zrobić, będą musieli wyprzedzić przeciwników w pozyskiwaniu najnowszych nowinek technicznych.

W pudełku znajdują się znaczniki jedzenia, drewna, kamienia oraz punktów zadowolenia, plansza, pięć kompletów kart rozkazów dla każdego z konkurentów, dwa zestawy kart pomysłów dla epok (jeden dla pierwszej i drugiej oraz kolejny dla trzeciej), dwie karty pomocy (po jednej dla dwóch z kawałkiem gracza), hełm wodza (dla osoby rozpoczynającej daną turę) oraz korona jako znacznik etapów.

_cvlizacje_Na początku rozgrywki wszyscy otrzymują po jednym zestawie rozkazów, a karty epok umieszcza się w stosach na odpowiednich miejscach na planszy (cztery losowe z pierwszej epoki odkryte). Tak samo należy postąpić z zasobami (po oddaniu po jednym z każdego rodzaju uczestnikom). Poczynając od pierwszej osoby – oznaczonej pionkiem hełmu – wszyscy wybierają dwa spośród swoich rozkazów, które będą chcieli wykonać w tej turze i wykładają przed sobą – jeden odkryty, drugi zakryty. Kiedy rozkazy są już gotowe, ujawnia się te, które były do tej pory niewidoczne i wykonuje, zgodnie z widniejącymi na nich numerami. Akcje mają różne efekty, w zależności od tego, ile osób zdecydowało się na ich wybór. Dla przykładu – zagrywając „Kamieniarstwo”, kiedy wśród odkrytych kart jest tylko jedna taka, otrzymuje się dwa kamienie, jeśli dwie osoby ją wybrały, każdy pobiera po trzy, natomiast jeśli takiego samego wyboru dokonało więcej uczestników, każdy z nich otrzymuje po jednym głazie. Tak samo z akcją „Kradziejstwa” – przy jednej karcie można ukraść jeden dowolny zasób wybranej osobie, przy dwóch – można okraść dwie osoby, natomiast przy większej ilości – karty tracą jakiekolwiek efekty.

Za pomocą rozkazów można pozyskiwać zasoby, kraść je, wymieniać, pozyskiwać punkty zadowolenia lub podwajać efekt drugiej karty. Po wykonaniu wszystkich akcji w danej turze, jeśli dysponuje się odpowiednimi środkami, można dokonać zakupu nowych pomysłów. Dają one dodatkowe zdolności i umożliwiają wzbogacenie rozgrywki, ale również zapewniają punkty zadowolenia. Następnie rozpoczyna się kolejna tura, w której uczestnicy wybierają kolejne dwa rozkazy spośród sześciu pozostałych. Epoka trwa do momentu, kiedy graczom zostaną po dwie karty na ręce. Po zakończeniu ostatniej tury w drugiej epoce, usuwa się z planszy pozostałe karty pomysłów i umieszcza na niej te odpowiadające trzeciej. Pojedynek toczy się do momentu zakończenia tej ostatniej epoki.

piotr sochaNa pochwałę niezaprzeczalnie zasługuje oprawa graficzna. Piotr Socha, znany i rozpoznawalny za swój niecodzienny styl ilustrator, stworzył tutaj wiele klimatycznych, emanujących poczuciem humoru ilustracji. Już samo ich oglądanie może zadowolić miłośników tego rysownika.

CVlizacje to przyjemny, nieskomplikowany pod względem zasad tytuł, który powinien przypaść do gustu początkującym w świecie planszówek. Co prawda lekka powtarzalność może sprawić, że bardziej doświadczeni mogą jej nie docenić, jednak dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z grami planszowymi, najnowszy tytuł Jana Zalewskiego może być dobrym pierwszym krokiem w tym kierunku.

„CVlizacje”, Jan Zalewski (autorstwo), Piotr Socha (oprawa graficzna), Wydawca: Granna.pl.
Wiek graczy od 10 lat, czas rozgrywki ok. 45 minut, liczba graczy 2-5

 [ocena: 4+]
[autor: Paweł Olejniczak]

cvlizacje{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%} 

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading CVlizacje – gra planszowa at Kopiec Kreta.

meta