Komiksowy rok 2015: krótkie podsumowanie

17/01/2016 § Dodaj komentarz

2015

Podsumowując miniony rok koniecznie trzeba wspomnieć o ogromnej ilości komiksów, które się ukazały. Nie przypominam sobie, aby ostatnich 10 latach ukazało się ich aż tyle. Sam przeczytałem niespełna 200 komiksowych pozycji. Co dziwne, bo właściwie prawie zrezygnowałem z czytania superhero, nie kupuję ani WKKM, ani Marvel Now, ani Nowe DC Comics. Wydawcy szaleją, ale do czasu, gdy publikacje znajdują nabywców, należy mówić, że jest to pozytywne szaleństwo. Pozytywne dla czytelników, bo można wybierać, przebierać i grymasić („Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie kupię”). Cieszy pojawienie się nowych oficyn: Znakomite, Kubusse, Planeta Komiksów, Incal oraz Scream Comics. Cieszy, że Bum Projekt, Studio Lain, Sideca czy Elemental nie zniknęły z rynku, jak to się stało z oficyną Nebeskey (Uwaga, korekta! Po opublikowaniu posta dostałem informację, że oficyna nadal istnieje i  ma w planach wydanie 3 tomu serii Daogopak). Wg mnie laur Wydawcy Roku 2015 należy się oficynie Timof i cisi wspólnicy, na mojej prywatnej liście dwudziestu najlepszych albumów (klik! klik!) minionego roku, jest aż 6 pozycji od tego edytora. a Kroniki dyplomatyczne uplasowały się na pierwszym miejscu. Osobny dyplom za świetną (niestety często niezauważaną) robotę przy wielu komiksach powinna otrzymać firma Dymkołamacze.

timof i cisi

Cieszę się, że Wydawnictwo Widnokrąg dalej publikuje komiksy, że pod skrzydłami oficyny znalazło się miejsce dla: Kasi Babis, Asi Bartosik, Michała Rzecznika, Leszka Wicherka i Przemka Surmy. Dodatkowo cieszy, że oficyny publikujące książki głownie dla dzieci, takie jak: Zakamarki, EneDueRabe czy Babaryba sięgnęły po komiksy dla dzieci. Rok 2015 był drugim z rzędu, w którym wydawnictwo Egmont kontynuowało tradycję publikowania komiksów nagrodzonych w Ogólnopolskim Konkursie im. Janusza Christy. Widać wyraźnie, że oficyna kładzie większy nacisk na regularne publikowanie komiksów przeznaczonych dla młodszych czytelników. Oprócz albumów konkursowych w minionym roku wystartowały serie: Smerfy, Mój kucyk Pony, Sisters oraz pakiet komiksów związanych z uniwersum Star Wars. Do tego Przygody TinTina wychodzą systematycznie. Dodatkowo pragnę podkreślić, że konkursowe publikacje nie są na jedno kopyto, ale są bardzo różnorodne, no i dają radę! W segmencie komiksów dla najmłodszych (i trochę starszych) chciałbym wyróżnić Studio JG za konsekwencję w prezentacji albumów z uniwersum Adventure Time.

dzien darmowego komiksu

Z komiksowych imprez na wyróżnienie zasługuje działalność Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu – organizator Dnia Darmowego Komiksu, Comics Wars oraz Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu. Podobało mi się także we Wrocławiu na Złotych Kurczakach, czyli iwencie poświęconym komiksom niezależnym i zinom. Bardzo fajnie, że w tym roku także będzie można uczestniczyć w wydarzeniu. Zwróciłem także uwagę na fakt, że rysownicy zapraszani byli na prowadzenie różnorakich warsztatów dla dzieci. Chciałbym w tym miejscu wyróżnić działania warszawskiej kluboksięgarni Badet. Na osobną laurkę zasługuje projekt W poszukiwaniu polskich superbohaterów. Idea, aby jeździć po szkołach ze spotkaniami zarówno dla uczniów, jak i ich nauczycieli, zasługuje na szczególne uznanie.

gawronkiewicz

Według mnie 2015 był rokiem Krzysztofa Gawronkiewicza, który za swoje działania w minionym roku powinien dostać złoty medal. Srebrny medal powinien otrzymać Jacek Świdziński, który nie dość, że wydał fenomenalny album Wielka ucieczka z ogródków działkowych, to także w trakcie wiosennej edycji POP!Festivalu zgarnął nagrodę Literacką im. Henryka Sienkiewicza (40 tysięcy PLN, to miła kaska). Brązowy medal powinien przypaść Wojciechowi Stefańcowi szczególnie za: Wróć do mnie, jeszcze raz i Mocarza, a także za Opowieści znad Bałtyku. Dyplom uznania pragnę także złożyć na ręce Sebastiana Frąckiewicza za wystawę Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości. Szkoda, że ekspozycja była prezentowana tylko w poznańskim Arsenale. Tego typu wystawy powinny jeździć po kraju i być pokazywane w dużych i małych miastach.

moj-kraj-taki-piekny-plakatCo mnie smuci? Ano, że tak mało książek o komiksach się w tym roku ukazało, właściwie żadna, bo przecież o książce Grzegorz Rosiński. Monografia nie można powiedzieć, że jest to dzieło naukowe. Smuci mnie regres wydawnictwa Centrala. Smuci mnie, że nie udało mi się napisać o wszystkich wartościowych komiksach minionego roku.

ibbyPrzy okazji chciałbym wspomnieć o swoich osobistych sukcesach. Największym była nominacja do nagrody za upowszechnianie czytelnictwa w konkursie Książka roku 2015 organizowanym przez Polską Sekcję IBBY. I mimo tego, że ostatecznie nie ja dostałem nagrodę, to i tak bardzo, bardzo miło mi, że moja działalność na rzecz promocji czytelnictwa na Są komiksy dla dzieci została zauważona. Fajne także było wyróżnienie serwisu o2.pl, który uznał, że blog Kopiec Kreta, to „pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika komiksu”.

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Komiksowy rok 2015: krótkie podsumowanie at Kopiec Kreta.

meta

