Komiks – gra towarzyska

25/06/2015 § Dodaj komentarz

Zostań bohaterem komiksu

komiksKomiks to dziedzina sztuki, która powstała zaledwie sto lat temu. Początkowo większość utworów kierowana była do dzieci, jednak szybko doceniono ich potencjał i dzięki licznym ambitniejszym tytułom skierowanym dla dorosłych, nowe medium zyskało swoje zasłużone miejsce obok literatury. Największą sławę komiksy zdobyły po zaadaptowaniu niektórych tytułów na wersje kinowe, co sprawiło, że trafiły one do świadomości społecznej i zyskały miejsce również w sercach licznych nowych fanów. Wielu z nich, pod wpływem ulubionych bohaterów, zapragnęło samemu tworzyć komiksy, jednak pozbawieni talentu musieli szybko porzucić mrzonkę. Tutaj pojawiają się Loren Silva oraz Matteo Cremona, którzy dzięki swojej grze zatytułowanej Komiks pozwolą każdemu niespełnionemu artyście na osiągnięcie swoich marzeń.

Jak narysować komiks?
Komiks to niezwykle prosta gra towarzyska, która dzięki nieskomplikowanemu charakterowi, może sprawdzić się w niemal każdym otoczeniu. karty komiksPrzeznaczona jest dla od trzech do dziesięciu graczy (przy większej liczbie osób przechodzi się na tryb gry zespołowej). W pudełku znajduje się pięć plansz komiksowych (odpowiednio z sześcioma i z dziewięcioma pustymi kadrami na każdej stronie), 150 kart kadrów, żetony punktacji, 10 znaczników postaci, żetony marudy oraz klepsydra. Każdy z uczestników na początku bierze wszelkie znaczniki i żetony swojej postaci, a następnie razem z innymi graczami ustala temat historii. W przypadku problemów z jego wymyśleniem, przykładami służy instrukcja, ale istnieje również możliwość dobrania jednej z kart z talii i na jej podstawie wybrania odpowiedniego zakresu. Po ustaleniu tytułu opowieści, gracze otrzymują po 12 losowych kart z kadrami (każda jest dwustronna, wiec dysponuje się 24 obrazkami) i zaczynają układać swój komiks na otrzymanej stronie. Pierwsza osoba, która ukończy zadanie, odwraca klepsydrę, co daje pozostałym zaledwie 90 sekund na dokończenie swoich kompozycji. Jeśli komuś nie uda się ułożyć całości, dobiera jeden żeton marudy, następnie tasuje pozostałe w ręku karty i układa losowe na przypadkowych pustych polach na swojej stronie. W tym momencie zaczyna się prawdziwa zabawa – uczestnicy muszą opowiedzieć historię, którą stworzyli. Musi ona nawiązywać do użytych przez nich obrazków i łączyć się w mniej lub bardziej logiczną całość. Dość ograniczona liczba możliwych rysunków sprawia, że z jednej strony łatwiej stworzyć opowieść, jednak czasami ma ona dość zaskakujący i absurdalny przebieg. Jego jakość zależna jest tylko od wyobraźni twórcy!

Po zakończeniu prezentacji wszystkich opowieści następuje faza punktacji. Każdy z graczy umieszcza przed wszystkimi (również przed sobą) jeden ze znaczników oceny, rewersem ku górze. komiks kompletDysponuje się czterema ich rodzajami – dwoma głosami pustymi, jednym wyróżnieniem za najbardziej pomysłową, jednym za najbardziej emocjonującą i jeden za najlepiej ułożoną historię. Kiedy wszystkie głosy zostaną przydzielone, odwraca się je i odrzuca wszystkie neutralne. Następnie sprawdza się, który komiks uzyskał najwięcej żetonów danego rodzaju. Ten, który zebrał najwięcej znaczników danego typu (np. za bycie najbardziej emocjonującą historią), zatrzymuje je, a każdy z nich daje jeden punkt. Warto jednak oceniać je uczciwie, gdyż jeśli nasz znacznik nie zostanie odrzucony sprzed cudzej historii, otrzymujemy za niego dwa punkty. Dlatego więcej profitów można zdobyć za szczere przydzielanie opinii niż za ciekawe opowiadanie. Standardowa rozgrywka toczy się tak długo, aż każdy z uczestników opowie trzy historie, jednak po uprzednim uzgodnieniu, można zmienić tę liczbę – odpowiednio ją zmniejszając lub zwiększając.

Po co komu ten komiks?
Komiks bardziej niż grą, można nazwać „zabawą towarzyską”. Podczas trwania zapewnia sporo rozrywki, jednocześnie nie tworząc klimatu rywalizacji. Każdy autor chce stworzyć możliwie najciekawszą opowieść, jednak nie doczekamy się tutaj wzajemnego przeszkadzania czy wadzenia drugiemu graczowi. Większą radość przynosi słuchanie cudzej historii, niż odtwarzanie swojej. Przy pomysłowej i niepozbawionej wyobraźni ekipie dzieło Silvy i Cremony przyniesie salwy śmiechu, a nierzadko również łzy radości. I to już przy pierwszej rozgrywce. Co prawda w przypadku obcowania z ponurakami i osobami bardzo wstydliwymi, mającymi opory przed wymyślaniem głupot w szerszym gronie, „Komiks” stanie się bardzo drętwą i nieciekawą pozycją, jednak nie jest to wina samej gry. Wyobraźnia uczestników pozwala zmienić najnowszy tytuł wydawnictwa Rebel w świetne źródło integracji.

żetony

Jak wygląda komiks?
Prócz ciekawego pomysłu, grę należy pochwalić za świetne grafiki stworzone przez Matteo Cremonę. Na ograniczonej przestrzeni małych kart świetnie oddał komiksowy charakter ilustracji. Na dodatek przedstawiają one postaci i miejsca w tak zdawkowych okolicznościach, że bez trudu można wymyślić dla nich dowolną interpretację. Dzięki temu zakres tematyczny tworzonych historii może być ogromny. Bardzo szybko „szaleni naukowcy” czy „Seba, mistrz osiedla” zawładną sercami „czytelników” i przy wyjątkowo dobrze opowiedzianej fabule mogą na długo pozostać w ich pamięci.

Nie taki komiks różowy, jak go malują
Niestety i tak prosta rozrywka nie jest idealna. Co prawda powoduje niekontrolowane wybuchy śmiechu i radości, jednak po trzech rundach może lekko zacząć nużyć i spowodować problemy z ułożeniem kolejnej, zabawnej fabuły. Sprawia to, że Komiks jest rewelacyjną, szybką grą, która stanowi ciekawe uzupełnienie i przerywnik między innymi, „większymi” i bardziej wymagającymi planszówkami. Trudno sobie wyobrazić, by Komiks był gwoździem wieczoru, jednak niewątpliwie nieliczni będą unikali tego tytułu, kiedy zajdzie potrzeba szybkiego rozbawienia towarzystwa. Polecam zatem ją wszystkim tym, którzy w pomysłowej i wesołej ekipie lubią tworzyć niestworzone historie i chcą spędzić wieczór w przyjemnej i roześmianej atmosferze.

„Komiks”, Lorenzo Silva (autor), Matteo Cremona (ilustracje), dystrybucja: Rebel.pl
Wiek graczy od 6 lat, czas rozgrywki 30 minut, liczba graczy 3 – 10.

[autor: Paweł Olejniczak]

komiks gra{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%}

Reklamy

Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Komiks – gra towarzyska at Kopiec Kreta.

meta

%d blogerów lubi to: