Słońce i Księżyc – gra karciana

06/02/2015 § Dodaj komentarz

O obrotach ciał niebieskich

slonce i ksiezycSłońce i Księżyc od tysiącleci uchodziły za bóstwa dające nam życie i energię. Ich fazy wyznaczały nie tylko naturalne pory roku, lecz również definiowały ludzki kalendarz, warunkując tryb życia. W niektórych kulturach wierzono, że Słońce zachodząc umiera, a następnego dnia rodzi się kolejne.

Ciała na niebie, czyli jak to działa?
Słońce i Księżyc to gra karciana, w której gracze będą musieli wykazać się logiką i umiejętnym planowaniem swoich ruchów. W jej skład wchodzi po 29 odpowiednio ponumerowanych kart Słońca oraz Księżyca, po pięć kart zaćmienia obu ciał niebieskich (czyli łącznie 68 kart) oraz po trzy żetony każdego z ciał niebieskich. Na początku rozgrywki tasuje się wszystkie karty i rozdaje wszystkim uczestnikom po pięć. Pozostałe utworzą stos na środku stołu. W swojej turze należy wykonać jedną z dwóch akcji:

– Dołożyć kartę albo do rzędu Słońca, albo rzędu Księżyca, które znajdują się przed każdym z graczy, wedle rosnących wartości. Niestety jest pewne ograniczenie: można dołożyć tylko na początku lub na końcu odpowiedniego rzędu, nie wolno umieszczać nic pomiędzy już znajdującymi się na stole elementami. Jeśli nie da rady dołożyć karty do swoich układów, umieszczamy ją w odpowiadającym miejscu u któregoś z przeciwników. Taki ruch może mu pomóc, ale dobrze przemyślany, może również zaszkodzić. Jeśli jednak nasze karty nie pasują w żadnym miejscu, usuwamy na stos oba nasze rzędy oraz tracimy całą rękę, po czym dociągamy pięć nowych kart.
– Usunąć jeden lub oba rzędy naszych kart. Jest to możliwe, jeśli są one złożone z ciągu przynajmniej pięciu rosnąco liczb, nie przerwanych przez kartę zaćmienia. Każda usunięta w ten sposób karta da nam punkt na koniec gry.

slonce kartyJeśli po wykonaniu swojego ruchu gracz nie posiada już żadnej karty, dobiera pięć nowych ze stosu. W przypadku, gdy na obrazku, który umieszcza się na stole znajduje się rysunek zwierzęcia (najczęściej są to ptaki, motyle lub nietoperze), należy w tej samej turze dołożyć kolejną kartę. Odpowiednie użycie symboli może być kluczem do zwycięstwa lub może prowadzić prosto ku porażce.

Wyjątkowe są również wcześniej wymienione karty zaćmienia. Można je umieszczać na już wcześniej położonym elemencie, przerywając konkurentowi (lub sobie – to zagranie jest niepożądane, aczkolwiek czasami wymagane strategicznie) rządek. Na nich znowu również można położyć nową kartę, jednak musi ona pasować do znajdujących się na lewo i prawo od niej tak, by ciąg liczbowy nie wykazywał błędów.

Gra kończy się wraz z użyciem ostatniej karty z ręki graczy, po czym następuje faza liczenia punktów. Każda karta Słońca lub Księżyca, którą udało się zebrać, daje jeden punkt. Natomiast każda w nieukończonych rzędach leżących na stole zamienia się na punkt ujemny. Jest to wariant gry dla trzech osób. W trakcie rozgrywki czteroosobowej, łączymy siły z graczem siedzącym naprzeciwko i razem będziemy układali po jednym rządku dla Słońca i Księżyca. Jeśli jeden z graczy zostaje pozbawiony możliwości ruchu, jego partner również musi odrzucić rękę i oboje tracą wcześniej ułożone rzędy.

Kto ma fazy, a kto zachodzi?
Słońce i Księżyc to gra zaprojektowana przez Jacquesa Zeimeta, twórcę świetnego tytułu Duuuszki oraz troszkę mniej udanego Karaluszek kłamczuszek. Tym razem autor stanął na wysokości zadania i zaproponował grę logiczną, która łączy prostotę z koniecznością umiejętnego planowania ograniczonymi zasobami, by w możliwie najkrótszym czasie zyskać przewagę nad oponentami. Dysponując zaledwie pięcioma kartami, widząc jednak kolejne ruchy na wszystkich uczestników, możemy opracować plan narobienia możliwie największych szkód przeciwnikom, jednocześnie starając się ukończyć własne rzędy.

GRA_SLONCE_I_KSIEZYC_GRANNA_2

Łatwo przyswajalne zasady powodują, że nawet dzieci nie powinny mieć problemu z ich zrozumieniem, natomiast konieczność umiejętnego wykorzystania elementów może zaciekawić dorosłych.

Całość podkreślona jest przez świetną oprawą graficzną, która w estetyczny sposób łączy prostotę z ciekawym pomysłem. Gustownie wykonane karty cieszą oko i w przemyślany sposób już umieszczone na stole dają efekt niemal filmowy. Niemiecki grafik Johann Rüttinger spisał się na medal, tworząc rewelacyjny klimat, który powinien zaspokoić gusta nawet znawców sztuki.

W ten sposób otrzymujemy prostą, aczkolwiek wciągającą grę, która dzięki konieczności wysilenia szarych komórek i sporej interakcji przyniesie dużą dozę rozrywki w niemal każdym towarzystwie. Wszystko to w cieszącej oko oprawie i za niewygórowaną cenę, więc czego chcieć więcej?

„Słońce i Księżyc”, Jacques Zeimet (autor), Johann Rüttinger (ilustracje), dystrybucja: Granna.
Wiek graczy od 8 lat, czas rozgrywki 20-30 minut, liczba graczy 2-4.

[autor: Paweł Olejniczak]

granna
{grę można kupić m.in. w poznańskiej księgarni KiK, która mieści się na ul. Św. Marcin 26; wszyscy, którzy wybiorą się do KiK-u (lub zamówią książkę via wiadomość fb: klik! klik!) na hasło „kopiec kreta” otrzymają możliwość kupienia gry z rabatem 10%}

Reklamy

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Słońce i Księżyc – gra karciana at Kopiec Kreta.

meta

%d blogerów lubi to: