Komiks wierszem w trybie żeńskim

12/12/2014 § Dodaj komentarz

Nijaki tryb

karol banachW maju bieżącego roku Biuro Literackie ogłosiło trzecią edycję konkursu „Komiks wierszem”. Dlatego w związku z tym faktem, warto pochylić się nad almanachem W trybie żeńskim, który jest pokłosiem ubiegłorocznego wydania. Przypomnę, że celem konkursu, cytując regulamin: „jest wybór najlepszego komiksu stanowiącego ilustrację wiersza wybranego z Banku Wierszy”. W regulaminie zapisano również pewne wymogi formalne, jak: komiksem jest „zbiór kadrów usytuowanych na planszach”, które mają układ pionowy, minimalną i maksymalną ilość plansz oraz fragment, który moim zdaniem, niezwykle ogranicza twórcze podejście artystów: „praca konkursowa musi zawierać cały tekst wybranego wiersza pochodzącego z Banku Wierszy, podzielony w dowolny sposób przy zachowaniu oryginalnej kolejności wersów”.

Osobiście mam więcej wątpliwości, niż pewności, jeśli chodzi o zasadność i celowość tego konkursu. A efekt finalny (wydrukowany) również budzi moje wątpliwości. Agnieszka Świętek- Nocą tańczyłam do utraty tchu str1Definicji komiksu jest wiele. Nie chciałbym skupiać się na przytaczaniu jakiejkolwiek z nich. (Zainteresowanych odsyłam do tekstu Michała Błażejczyka Koń jaki jest, każdy widzi. Czyli o definicji komiksu, który można przeczytać tu: klik! klik!) Ograniczę się do pewnego skrótu myślowego: komiks to nierozerwalny konglomerat słowa i obrazu (właściwie: znaku graficznego), po wyjęciu z planszy słów i zapisaniu ich obok na kartce – same nic nie znaczą, gdyż nie budują narracji, cechuje je kaleka fragmentaryczność. Dlatego w myśl tej uwagi komiksy zamieszczone w antologii W trybie żeńskim, to złe komiksy. Właściwie zaprezentowane prace nie są komiksami, a jedynie pracami, które ilustrują wybrany tekst poetycki, do narysowania, których użyto charakterystycznych dla IX Sztuki środków wyrazu.

Zresztą i jurorzy mieli duże wątpliwości odnośnie „komiksowości” nadesłanych prac. Marta Ignerska zwracała uwagę, że zaprezentowane projekty „mogłyby być nowoczesnymi propozycjami na projekty (…) książek obrazkowych”. Agnieszka Świętek- Nocą tańczyłam do utraty tchu str2Natomiast Krzysztof Ostrowski wyrokował: „komiks za bardzo okopał się na bezpiecznej pozycji ilustracji do tekstu. I w większości przypadków z tego spotkania poezji i komiksu nie wynika nowa wartość”.

Na dwanaście prac, zamieszczonych w tegorocznej produkcji, warto zwrócić uwagę – moim zdaniem – jedynie na trzy, które wymykają się bezpośredniemu wizualizowaniu tekstów poetyckich. Na short Grety Samuel (do wiersza Czekając na telefon Julii Fiedorczuk), ponieważ przywodzi mi na myśl Birchfield Close Jona McNaugta. Podoba mi się również Wiosna Anny Krztoń (do wiersza Niewzruszenie Anny Podczaszy). Za najciekawszą uważam produkcję Agnieszki Świętek, która na trzech planszach rozrysowała wiersz Nocą tańczyłam do utraty tchu Julii Fiedorczuk. (Wpis „okraszony” jest wspomnianą pracą Agnieszki, którą prezentuję dzięki uprzejmości artystki; zapraszam do oglądania i czytania; polecam kliknąć na plansze, wówczas wyświetlą się w lepszej rozdzielczości).

Myślę, że moglibyśmy otrzymać inne, fascynujące komiksy, jednakże na przeszkodzie stoi zapis z regulaminu mówiący o tym, że praca graficzna musi zawierać cały tekst wiersza. Agnieszka Świętek- Nocą tańczyłam do utraty tchu str3To niezwykle ogranicza, wręcz uniemożliwia przełożenie (zaadaptowanie) wiersza na komiks, ponieważ zamyka artystom pole do własnej interpretacji tekstu. Jeśli ów zapis nie zostanie zmieniony, to ostatecznie lwia część nagradzanych i wyróżnianych prac będzie li tylko i jedynie ilustracjami.

Zastanawia mnie dla kogo przeznaczone są publikacje Komiks wierszem. Dla wielbicieli „kolorowych zeszytów”? Niespecjalnie – ponieważ są „za mało” komiksowe. Dla osób, które nie znają i nie lubią komiksów? Hm… także nie. Jestem pewien, że po przeczytaniu, jeszcze bardziej nie będą ich lubić, a dodatkowo wypaczony zostanie ich punkt widzenia: komiks to takie medium, które ilustruje tekst. No nie wiem. Osobiście, jako osoba czytająca zarówno tomiki poetyckie, jak i całe sterty albumów komiksowych, nie znajduję w tej publikacji nic dla siebie.

Katarzyna Balicka, Magdalena Chojnowska, Liwia Dzierżawa, Karol Król, Anna Krztoń, Marta Kubiczek, Joanna Łańcucka, Judyta Mierczak, Monika Nowak, Oktawia Ogniew, Greta Samuel, Agnieszka Świętek (rysunki), „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, Biuro Literackie, Wrocław 2014.

miesiecznik odraPowyższy tekst został pierwotnie opublikowany w listopadowym numerze miesięcznika „Odra”. I jest zapowiedzią stałej rubryki o nazwie „Patrz, jak czytasz”, która pełną parą wystartuje w 2015 roku.

odra gierszewskisklep{antologię można kupić tu: klik! klik!}

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Komiks wierszem w trybie żeńskim at Kopiec Kreta.

meta

%d bloggers like this: