Rekomendacje: Kometa nad Doliną Muminków

03/07/2014 § 8 komentarzy

2014_kometa_nad_dolina_muminkowWiem, że nie był to najpotrzebniejszy zakup, ale nabyłem dla siebie najnowsze wydanie Komety nad Doliną Muminków Tove Jansson. Książka ukazała się w ramach setnej rocznicy urodzin autorki. Z tej okazji oficyna Nasza Księgarnia wznowiła wszystkie dziewięć tomów opowiadań o przygodach Muminków. Zadbano o nową szatę graficzną, a za projekt nowych okładek odpowiada Katarzyna Bajerowicz (w poprzednim wydaniu NK kolorowe okładki były dziełem Mirosława Tokarczyka).

Porównałem tomik Komety… z jubileuszowej edycji z egzemplarzem starszego wydania.

Ilustracje w tegorocznej edycji są przeważnie wyraźniejsze (pewnie dlatego, że wydrukowano na papierze lepszej jakości) oraz większe, co wydaje się być oczywiste, ponieważ sam format książki jest większy, wynosi 140×190 mm, a poprzednie wydanie miało wielkość 118×160 mm.

Część mniejszych rysunków tekst opływa, co, jak podejrzewam, jest zapewne zgodne z autorskim zamysłem Tove Jansson.

strona 126

Do tej pory rysunkowe drobiazgi prezentowano przeważnie w taki sposób:

strona 139

Wypadek Muminka wydrukowano tak, jak go narysowała Tove:

strona 81

A nie w treściowo bezsensownej odwrotce, koniecznej ze względów edycyjnych (wydanie z 2006 r.):

muminek

W pierwszym polskim wydaniu z 1977 roku rysunek był w prawidłowym układzie, ale się cały nie zmieścił na stronie, ucięto kawałek kamienia i pyszczka Muminka. Edycja w opracowaniu Marii Turbaczewskiej (połowa lat dziewięćdziesiątych), miała rozmiar zbliżony do wydania jubileuszowego, czyli 125x195mm, więc ten rysunek mógł już wyglądać tak, jak trzeba. W ramach ciekawostki można dodać, że Tove Jansson, zmieniając pod koniec lat sześćdziesiątych tekst Komety nad Doliną Muminków, narysowała część ilustracji od nowa. Wypadek Muminka w górach w tej pierwszej wersji wyglądał tak:

wypadek

Największą niespodzianką jest ilustracja przedstawiająca orła (chociaż bardziej przypomina mi on sępa), która została zamieszczona w czwartym rozdziale, dokładnie na 66 stronie. Tego rysunku nie było wcześniej, sprawdziłem w trzech dostępnych mi wydaniach:

strona 66

Tove Jansson (tekst & ilustracje), „Kometa nad Doliną Muminków”, tłum. Teresa Chłapowska, Nasza Księgarnia, Warszawa 2014.

[opracowałem na podstawie informacji od: Hebiusa]


{Kometę… można kupić tu: klik! zestaw wszystkich 9 książek można zamówić tu: klik!}

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

§ 8 Responses to Rekomendacje: Kometa nad Doliną Muminków

  • Bombeletta pisze:

    <3 Ja już mam dwa wydania (przedwieczne, bardzo retro i te poprzednie, najnowsze) i chyba już nie skuszę się na to, ale przyznaję, że jest boskie :D

  • Hebius pisze:

    Widzę, że spiesząc się z zakupami przepłaciłem. Gdybym poczekał cierpliwie, aż NK będzie oferowała kupno kompletu w zestawie, bym zaoszczędził dodatkowe 19,37 zł. Wkurzające!

    • siaczex pisze:

      Mi się takie wpadki notorycznie zdarzają, co jest wynikiem tego, że jak jakieś wydanie wpadnie mi w łapy i poczuję, że chcę to mieć, już, natychmiast, to już nie sprawdzam gdzie taniej, nie mówiąc o czekaniu na spadek ceny. Postanowiłam pogodzić się z losem :D

  • krztonia pisze:

    Ja kupiłam poprzednie wydanie, to zbiorowe (w dwóch tomach). Z jednej strony nie żałuję, bo akurat była promocja w Matrasie i wyszło mnie chyba z pięć dyszek taniej, do tego całość jest w dwóch tomach, a nie w dziewięciu (w przypadku ustawicznego przemieszczania się między jednym obskurnym mieszkaniem a nowym obskurnym mieszkaniem jest różnica w dźwiganiu dwóch a dziewięciu tomów). Z drugiej strony widzę, że nowe wydanie jest przepiękne! I chyba się skusze chociaż na moje ulubione tomu (zima&dolina w listopadzie).

  • Agnes pisze:

    Ależ ciekawie się czyta takie posty, porównanie starego z nowym.

  • Magda pisze:

    Sama nie wiem, co teraz robić: niedawno zaczęłam kupować Muminki, żeby w końcu skompletować mój ulubiony cykl dzieciństwa, ale z wcześniejszego wydania. Mam trzy tomy. Dzisiaj dokładnie przejrzałam w księgarni nowe – jest świetne! Szata graficzna okładek bardziej dla dorosłych niż dzieci, ale to w końcu wydanie kolekcjonerskie. I co tu dalej? Co kupić?? Grrrr…

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Rekomendacje: Kometa nad Doliną Muminków at Kopiec Kreta.

meta

