Rekomendacje: 88/89

23/05/2014 § Dodaj komentarz

widnokragZ początkiem kwietnia b.r. ujawniono elektryzującą informację, że Michał Rzecznik oraz Przemysław Surma pracują, na zlecenie Wydawnictwa Widnokrąg, nad komiksem przeznaczonym dla dzieci. Podano do wiadomości tytuł książki oraz krótki opis: „Tematem 88/89 jest to, co najbardziej ulotne i nie poddające się łatwo zabiegom narracyjnym: radość i smutek, pamięć i przemijanie. Właśnie dlatego motywem wiodącym komiksu staje się, rekonstruowana ex post, Historia polskiego przełomu lat ‘88 i ‘89. Komiks opowiada rok życia Adasia, dziesięcioletniego chłopca, który staje się świadkiem zrywu Solidarności i upadku komunizmu. Prawdziwa wielka Historia, w której spotykamy Wałęsę, Mazowieckiego i Jaruzelskiego jest tylko tłem historii życia chłopca – tej małej, ale jakże ważnej i porywającej”. Pokazano okładkę i przykładowe plansze (zobacz tu: klik! klik!).
W minioną niedzielę książkę można było przedpremierowo kupić w Nowej Iwanicznej podczas Krzywego Targu, a wczoraj, podczas trwających Warszawskich Targów Książki, komiks Rzecznika i Surmy miał swoją oficjalną premierę.
Poprosiłem Michała i Przemka, aby napisali kilka słów o książce, o pracy nad nią i o współpracy scenarzysta v. rysownik.

Michał napisał tak:
Z Przemkiem Surmą znamy się zapewne od 2006 roku. Zapewne, albowiem podejrzewam, że on mnie poznał trochę później. Tak czy inaczej, jako początkujący rysownik byłem pod ogromnym wrażeniem jego prac.
Widzieliśmy się tylko raz, przez jakieś 5 minut, na którymś tam WSK. Potem utrzymywaliśmy kontakt mailowy; co pewien czas przesyłałem mu to samo pytanie o drugą część przygód Hmmarlowe’a, a on odpowiadał, że już kończy. Mniej więcej rok temu, wysnuliśmy przypuszczenie, że może warto zrobić coś wspólnie.
Kiedy pięć i pół miesiąca temu odezwało się do mnie Wydawnictwo Widnokrąg, z pytaniem o pomysł na album dla dzieci, najmniej czasu zajęło mi wybranie rysownika (i o dziwo przekonanie go do morderczej pracy na akord). A potem było już tylko gorzej. I tak, w ogromnym skrócie powstało 88/89.
Cóż mogę jeszcze dodać? Chyba tylko tyle, że praca nad albumem była prawdziwą przygodą.

A Przemek napisał tak:
88/89 to najtrudniejsze i najpoważniejsze komiksowe zadanie jakie mi się przydarzyło.
Dostałem od Michała znakomity scenariusz i mogłoby się wydawać, że wystarczy siąść i go narysować, ale do zwyczajnych w pracy rysownika problemów „techniczno-czasowych” doszło, nie znane mi wcześniej, poczucie odpowiedzialności, by tak fajnej historii nie zepsuć i dobrze oddać to wszystko, co Autor „chciał powiedzieć”.
Na szczęście, obok stresu, pracy towarzyszyła najprawdziwsza przyjemność. Przecież zawsze miło wrócić myślami do dzieciństwa i mieć fajnych, nowych kolegów. Mam nadzieję że i Czytelnicy ich znajdą w naszej książeczce. I że ocenią moją prace mniej surowo niż moja polonistka z podstawówki, której autograf pozwoliłem sobie umieścić obok fragmentów mojego zeszytu „z epoki” na wyklejce albumu.

Przykładowe plansze:

rzecznik

boisko

surma

okragly stol

Michał Rzecznik (scenariusz), Przemysław Surma (rysunki), „88/89”, Wydawnictwo Widnokrąg, Piaseczno 2014.
format: 23,8x17cm; oprawa: twarda; liczba stron: 80; premiera: 22 maja b.r. podczas Warszawskich Targów Książki, stoisko 351 G;

surma przemekSerdecznie zapraszam jutro i pojutrze na stoisko Widnokręgu na Stadionie Narodowym, gdzie Michał Rzecznik będzie rozmawiał, opowiadał, podpisywał oraz rysował Adasia i Canisa (bo zawsze można poprosić!)
w sobotę 24 maja od godz. 17.00-18.30;
w niedzielę 25 maja od godz. 14-15.30.
Więcej szczegółów tu: klik! klik!

Gdy Michał będzie się udzielał w Warszawie, to w tym samym czasie (w sobotę 24 maja od 10:00) Przemek, będzie gościł na II małych targach z małymi książkami. Księgarnia małe książki tak anonsuje spotkanie: „Jutro cofamy się w czasie do końcówki lat osiemdziesiątych Na początek małych targów z małymi książkami odwiedzi nas Przemek Surma – ilustrator świeżutkiego komiksu 88/89 z wydawnictwa Widnokrąg. Zapraszamy do wspólnych wspominków i po autografy”. Sprawdź: klik! klik!

Potem Michał i Przemek pojawią się w Warszawie, dokładnie 4 czerwca na spotkaniu i warsztatach współorganizowanych przez Dom Spotkań z Historią oraz Wyłącz System; więcej szczegółów tu: klik! klik!

{komiks można zamawiać tu: klik! klik! lub tu: klik! klik!}

88 89

88/89 w obiektywie Przemka Surmy

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Rekomendacje: 88/89 at Kopiec Kreta.

meta

