Rekomendacje: Polskie pigułki

06/02/2014 § Dodaj komentarz

vaucherDziś w Warszawie swoją oficjalna premierę, z udziałem autorki, miał komiks Polskie pigułki. Co może trochę dziwić, ponieważ album trafił do sprzedaży pod koniec ubiegłego roku. Fakt, że spotkanie promujące książkę Fanny Vaucher odbywa się dopiero teraz, jest związany z tym, że autorka pewnie już nie mieszka w Polsce.
Pierwszy raz z pracami Fanny zetknąłem się, w piątym numerze magazynu „1 zine”, który jest redagowany przez Martę Nieznayu, było to w kwietniu ubiegłego roku. Kilku planszowy szort zaciekawił mnie na tyle, że przestudiowałem biogram artystki, z którego dowiedziałem się o prowadzonym przez nią blogu Pilules polonaises. Pamiętam, że spędziłem cały jeden wieczór, aby przejrzeć całość prac na nim zamieszczonych. I choć ni w ząb nie rozumiałem, co tam jest napisane, to same ilustracje bardzo mi się spodobały, a bloga dodałem do grupy obserwowanych przeze mnie.
Miałem okazję poznać autorkę w ubiegłym roku podczas festiwalu komiksowego w Łodzi. Rozmawialiśmy chwilę po angielsku, chciałem się dowiedzieć, czy i kiedy Pilules… ukażą się w Polsce formie książki. No i teraz już są. Książkę w grudniu 2013 wypuściła na rynek warszawska Fundacja Bęc Zmiana, współwydawcą jest Les Éditions Noir sur Blanc, a kasę na publikację dały Szwajcarska Fundacja dla Kultury Pro Helvetia oraz Instytut Polski w Paryżu.
Polskie pigułki to dziwna publikacja. „Dziwna”, ponieważ trójjęzyczna: francuska, polska i angielska. Oryginalne plansze Vaucher nie zostały przetłumaczone, znaczy zostały, ale tłumaczenie nie znajduje się na planszy, wstawiono je na stronę obok. Na ilustracji pozostało pierwotne, francuskie literowanie. Szkoda. Nie spotkałem się jeszcze z taką formą podania tekstu. Ten kosmopolityczny zabieg jest pewnie atrakcyjny dla czytelników z innych krajów, ale utrudnia czytanie. fanny vaucherAlbum otwiera wywiad z autorką, który przeprowadziła Magdalena Roszkowska, a który wcześniej był opublikowany w 89 numerze „Notesu na 6 tygodni”. Cały wywiad jest dostępny w sieci tu: klik! klik! Zapraszam do przeczytania. Na zachętę przytoczę wypowiedź Fanny o największej różnicy między Polską a Szwajcarią:
„Historia. W Polsce historia jest wszędzie, na każdym kroku, wszyscy o niej mówią, cały kraj jest nią przesiąknięty. Przeszłość waszego kraju jest bardzo złożona, ciągle aktualna, przeżywana. Te doświadczenia bardzo mocno wpływają na ludzi, miasta, wszystko wokół. Tutaj historia jest bardzo żywa, nie można zrozumieć Polski i Polaków bez poznania waszej historii. Dla kogoś z zewnątrz to bardzo silne przeżycie. Macie tu bardzo wiele rzeczy, których bardzo wam zazdroszczę: szerokie chodniki, kiszone ogórki, romantyzm, świetną grafikę plakatową, filmy Wojciecha Smarzowskiego, pozostałości socrealizmu, wycinanki, całodobowe sklepy monopolowe, klub Babie Lato, neony, kotlety sojowe, to tylko kilka z całej setki! Pod tym względem Warszawa jest wręcz doskonała. To miasto w procesie ciągłej metamorfozy, w ruchu, w budowie. To miasto rozpięte między historią i współczesnością, między wschodem i zachodem. Przez to, że Warszawa jest taka niedopowiedziana, pozostawia duży margines do interpretacji, do eksperymentu. To miasto bardzo otwarte, zapraszające każdego, by w nim uczestniczyć. To daje poczucie wielkiej wolności”. Powyższe słowa pochodzą z wywiadu przeprowadzonego przez Jerzego Zawisiaka dla Onetu, który także można przeczytać w sieci tu: klik! klik!
Informacyjnie: Pierwsza prezentowana w albumie plansza datowana jest 31 października 2012 i nosi tytuł Gdzie ja jestem?, a opis cięgnie się tak: „(…)czy to pytanie nie zbija z tropu? Po 16 godzinach spędzonych w rosyjskim pociągu niektóre pytania wywołują straszny mętlik w głowie”. A wpis ostatni o tytule Dlaczego Polacy nie mogą nie być romantykami? i datowany jest 8 listopada 2013. Warto jeszcze wspomnieć, że nie wszystkie posty jakie zamieszczone są na blogu Pilules polonaises zostały przedrukowane w książce.

Opis wydawcy:

Fanny Vaucher – autorka niesamowitego bloga o Warszawie Pilules Polonaises, który w grudniu ukazał się w formie książki, tak mówi o swoim projekcie:
„Pigułki przeciwbólowe towarzyszyły mi w przeprowadzce ze Szwajcarii do Warszawy – ich biało – czerwony kolor jest zupełnie jak flaga Polski. Do dziś ich nie zużyłam, więc rok spędzony tutaj nie był aż tak bolesny.
Zaczęłam prowadzić bloga Pilules polonaises bez refleksji o tym, „dlaczego to robię”, kompletnie spontanicznie, intymnie – dla siebie. Myślę, że na początku właśnie w ten sposób usiłowałam oswoić się z nowym środowiskiem. Ale nie nazwałabym tego terapią, raczej potrzebą zrozumienia, zbudowania więzi emocjonalnej z miejscem, próbą zakorzenienia się i polubienia swojego nowego otoczenia. Przyjechanie do Warszawy jest trochę czymś innym niż na przykład przybycie do San Francisco, bo Warszawa wymaga czasu i cierpliwości i determinacji w odkrywaniu wszystkiego krok po kroku. Po prostu trzeba chcieć się z nią zmierzyć, a nie biernie oczekiwać, że jej piękno rzuci się nam w oczy”.

Przykładowe plansze:

donald

plansza

tęczafanny_vaucher_afanny_vaucher_b– – – – – – – – – – – –

rysowacFanny Vaucher (ur. 1980): absolwentka literatury na Uniwersytecie w Lozannie oraz ilustracji i komiksu w Ecole des Arts Appliqués w Genewie. Pracuje jako korektorka oraz niezależna ilustratorka. Blog „Pilules Polonaises”, który ukazuje się właśnie w formie książki, to jej pierwsza własna publikacja. Jest jednak współtwórczynią wielu projektów poświęconych literaturze dziecięcej, a także współtworzy fanziny. {Nie jestem autorem tej notki, przepisałem ją – słowo w słowo – ze strony 201 książki, dlatego proszę nie winić mnie za wszystkie kiksy językowe w tych trzech zdaniach.}
Przykładowe plansze są do zobaczenia na issuu tu: klik! klik! Polecam jeszcze odwiedzić bloga z njusami tu: klik! klik! oraz portfolio artystki tu: klik! klik!

Fanny Vaucher (scenariusz & rysunki), „Pilules Polonaises / Polskie pigułki / Polish Pills”, tłum. Olga Mysłowska, Fundacja Bęc Zmiana & Les Éditions Noir sur Blanc, Warszawa 2013.


[komiks można kupić bezpośrednio w sklepie wydawcy tu: klik! klik!]

Tagged: , , , , , , , , , ,

Skomentuj

What’s this?

You are currently reading Rekomendacje: Polskie pigułki at Kopiec Kreta.

meta

